Het behandelen van een schadeclaim gaat op basis van vertrouwen. U kunt vertrouwen op de expertise en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening van Centramed Diensten B.V. en wij vertrouwen de personen die een claim hebben ingediend. Maar helaas zijn er nog steeds fraudeurs, die de belangen van Centramed en haar opdrachtgevers (zorginstellingen) kunnen schaden. Daarom voert Centramed een actief fraudebeleid.
Wij kunnen ons goed voorstellen dat u hier vragen over heeft. Maak hieronder een keuze voor informatie die op uw situatie van toepassing is.
Wat verstaan wij onder fraude?
Een vorm van bedrog waarbij zaken anders worden voorgesteld dan de werkelijkheid. Het doel van een fraudeur is het bevoordelen van zichzelf of anderen, op een manier die in strijd is met de wet.
Bijvoorbeeld:
- Niet eerlijk vertellen wat er is gebeurd.
- Een letselschade voorwenden of een letsel overdrijven.
- Bewust informatie achterhouden.
- Aanleveren van valse of vervalste documenten.
- Een schade overdrijven of dubbel claimen.
- Een afgewezen schade opnieuw claimen met een ander verhaal.
Hoe gaan wij om met fraude?
Het tegengaan van fraude vinden we belangrijk. Daarom hebben we hier aandacht voor. Als het nodig is wordt een onderzoek naar (mogelijke) fraude gedaan. Centramed Diensten B.V. houdt zich, als dochteronderneming van Onderlinge Waarborgmaatschappij Centramed B.A., daarbij aan wet- en regelgeving, waaronder:
- het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit
- de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Verzekeraars
- de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek
Centramed Diensten B.V. houdt zich aan de regels op het gebied van privacy. In onze privacyverklaring kunt u meer daarover lezen.
Welke maatregelen nemen we bij fraude?
Wij controleren op verschillende manieren of er mogelijk wordt gefraudeerd. Verder onderzoeken we verdachte claims en schademeldingen. Komen we erachter dat iemand fraudeert?
Dan kunnen wij de volgende maatregelen nemen:
- Wij adviseren onze opdrachtgever de schade van de fraudeur niet te vergoeden.
- Wij adviseren onze opdrachtgever een vergoede schade door de fraudeur te laten terugbetalen.
- Wij doen aangifte bij de politie.
- Wij adviseren onze opdrachtgever de in het kader van het fraudeonderzoek gemaakte kosten te verhalen op de fraudeur.
We sturen de fraudeur altijd een brief over de maatregelen die wij nemen. Bij bewezen fraudegevallen bewaren wij de gegevens hierover acht jaar na afhandeling van de kwestie.
Vragen of een fraude melden?
Als u vragen heeft naar aanleiding van ons fraudebeleid of een fraude wilt melden dan kunt u contact opnemen met (de fraudecoördinator van) Centramed via het e-mailadres info@centramed.nl. U kunt de fraudecoördinator ook telefonisch bereiken op nummer 070 -301 7070.
Zoetermeer, november 2023